Lederprogram for mellomledere 2026
- ats999
- Sep 22
- 5 min read
Updated: Sep 25
Søknadsfrist: 5. januar 2026

Studiesenteret Midt-Troms, i samarbeid med Akademiet Videreutdanning, tilbyr nå et helhetlig lederprogram spesielt utviklet for mellomledere og de som ønsker mer kompetanse innen ledelse.
Målgruppe:
Lederprogrammet er for mellomledere og andre personer som ønsker å styrke sin kompetanse og forberede seg på lederoppgaver.
Målsetting:
Deltakerne skal gjennom programmet få utvidet forståelse av lederrollen og styrket faglig plattform for å utøve ledelse i virksomheten gjennom et lederutviklingsprogram for mellomledere. Vi tar utgangspunkt i de daglige og de strategiske utfordringer en leder står i og målet med programmet er å:
Gi deltakerne påfyll av kunnskap og motivere til å utøve lederrollen
Skape trygghet i lederrollen
få kunnskap om utvikling og håndtering av dine medarbeidere
En forutsetning for å lede andre, er at du kjenner deg selv og de rammene som ligger for å utøve ledelse og utvikling i virksomheten. Tilbakemelding og refleksjon over hvordan du best kan løse din lederrolle og de daglige utfordringer skal ivaretas i programmet. I programmet vil den enkelte leder utvikle seg faglig og personlig gjennom erfaringsutveksling, trening og samspill med andre ledere fra ulike sektorer/ bedrifter. Det er også et mål at deltakelse i programmet skal gi en merverdi for virksomheten deltakeren kommer fra.
Oppbygning av programmet:
Programmet går over 8 samlinger (heldags eller halvdags). Læringsmetoder varierer mellom forelesninger, diskusjoner, gruppeoppgaver og caseløsning. Det forventes betydelig grad av egenaktivitet av deltakerne under samlingene og det legges opp til arbeid mellom samlingene. I programmet vektlegges relevans og det å knytte kunnskapene og erfaringene til deltakerne opp mot teoretiske perspektiver på ledelse. Med relevans mener vi at både deltakerne og virksomhetene skal ha en nytte både på kort og lang sikt ved å knytte innholdet opp mot aktuelle problemstillinger for den enkelte og virksomhetene underveis i samlingen og i arbeid med mellomoppgaver. Siste samling omhandler temaet kontinuerlig forbedring/kvalitetsledelse der vi etablerer grunnlag for nettverksbygging mellom deltakerne/virksomhetene. Målet med denne samlingen er å gjøre deltakerne og virksomhetene i stand til å drive dette arbeidet videre på egen hånd med eventuell støtte / prosessbistand fra lokale aktører og / eller Akademiet.
Samling 1, 2,3 og 8 blir avholdt med fysisk tilstedeværelse av foreleser/ forelesere. Samling 4 – 7 blir avholdt digitalt via teams.

Bilde er fra Lys forretningspresentasjon tema av MS PowerPoint
Samling 1, Finnsnes 21. – 22. januar 2026.
Samling to dager: kl. 09.00. – 15.30. begge dager.
Tema: Rolleforståelse og kommunikasjon
Fagpersoner: Espen Balle og Per Morten Hjemgård, Akademiet.
Sentrale emner vil være:
Introduksjon til lederutvikling
Hva er god kommunikasjon
Anerkjennende kommunikasjon
Motiverende kommunikasjon, hvordan skape engasjement og motivasjon hos dine medarbeidere?
Etikk og verdier
Lederen som rollemodell
Ansvar som ligger i lederrollen
Hva vil du med ditt lederskap? (Hjemmeoppgave).
Forberedelse fra deltagerne:
Sett opp en kommunikasjonsutfordring du har møtt/ møter. Ta med din virksomhets verdigrunnlag.
Gjennomføring:
Gjennomføringen vil være preget av en kombinasjon av innføring fra prosessleder med vinkling ut fra tema. Dette følges opp i samlingen med erfaringsutveksling innen områder der dette er relevant. Samtidig vil prosessleder utfordre til nytenkning og refleksjon. Sentralt i dette vil det være å utfordre dagens praksis i forhold til hva man mener er beste praksis.
Øvelsene vil foregå i gruppene, slik deltakerne sitter.
Hjemmearbeid mellom samlingene:
Hver deltager plukker ut ett emne som denne ønsker å fordype/utprøve sin nye praksis til neste gang. Dette skal avklares før avslutning og forplikte til neste samling.
Samling 2, Finnsnes 25. – 26. februar 2026.
Samling to dager; oppstart kl. 09.00. – 15.30. begge dager.
Tema: Strategisk ledelse og mål.
Fagpersoner: Espen Balle og Per Morten Hjemgård, Akademiet.
Sentrale emner vil være:
Oppsummering fra sist
Strategisk personalledelse
Visjon, mål og verdier som lederverktøy
Organisasjonskultur og medarbeiderskap
Gode rutiner for effektiv møteledelse og tydelig kommunikasjon.
Å styre på mål, sikre oppfølgning og gjennomføring, samt gi anerkjennelse/evt. konsekvens
Samarbeid/teamarbeid
Den vanskelige samtalen
Den mangfoldige arbeidsplassen, kjønn, etnisitet og alder
Hva vil du med ditt lederskap? (Hjemmeoppgave).
Forberedelse fra deltagerne:
Ta med visjonen for egen virksomhet.
Hva slags målesystemer benytter din organisasjon?
Gjennomføring:
Gjennomføringen vil være preget av mye praktiske øvelser i bruk av kommunikasjon. Prosessleder vil ha korte innføringer med vinkling ut fra tema. Dette følges opp i samlingen med erfaringsutveksling innen områder der dette er relevant. Samtidig vil prosessleder utfordre til nytenkning og refleksjon. Sentralt i dette vil det være å utfordre dagens praksis i forhold til hva man mener er beste praksis.
Øvelsene vil kunne være individuelle, parvis eller i mindre grupper.
Hjemmearbeid etter samlingen:
Hver deltager plukker ut ett emne som denne ønsker å fordype/utprøve sin nye praksis til neste gang. Dette skal avklares før avslutning og forplikte til siste samling.

Bilde er fra Lys forretningspresentasjon tema av MS PowerPoint
Samling 3, Finnsnes, 21. mai 2026.
Samlingen går med fysisk tilstedeværelse, 09.00. – 15.30.
Fagperson: Ingrid Bjørnli
Arbeidsmiljøloven
Rettigheter og plikter for arbeidsgiver og arbeidstaker
Ergonomi
Psykososialt arbeidsmiljø
Seksuell trakassering og håndtering av varslingsaker
Samling 4 – 7, Praktisk personaljuss. 3-timers kurs på hver samling.
Samlingene foregår digitalt via teams. Klokkeslett for alle fire gjennomføringene er 09.00. – 12.00.
Fagperson: Advokat Kurt O Bjørnnes
(4) Arbeidsgivers styringsrett. 27. august 2026.
Her vil du få kunnskap om hva styringsretten er og hvor langt styringsretten strekker seg.
(5) Rekruttering av ny arbeidskraft. 03. september.
Her vil du få kunnskap om juridiske sider når det gjelder utlysning av stilling og hva man har anledning til å komme inn på under et intervju eller i samtaler med referansepersoner.
(6) Mens arbeidsforholdet består. 10. september 2026.
Denne delen vil fokusere på enkeltheter som kan oppstå i et arbeidsforhold. Tema som tilrettelegging og sykefraværsoppfølging vil bli behandlet i tillegg til andre utfordrende situasjoner som ofte oppstår.
(7) Avslutning av arbeidsforholdet. 17. september 2026.
Her skal vi ta for oss situasjonen dersom arbeidsforholdet må avsluttes. Det blir en gjennomgang av reglene som gjelder ved nedbemanninger, men også dersom arbeidsforholdet avsluttes på grunn av forhold på arbeidstakers side. I denne sammenheng blir det sentralt å avklare hva som ligger i saklighetsbegrepet. Det vil også bli fokusert på saksbehandlingen hos arbeidsgiver og behandlingen av slike saker for domstolen.
Forberedelse fra deltagerne:
Til samling 5:
Skaffe seg en oversikt over de retningslinjer som virksomheten i dag har for rekruttering.
Til samling 6: Lage en individuell «liste» over utfordrende situasjoner man har vært borti.
For alle samlingene (4-7):
Ta med en oppdatert versjon av arbeidsmiljøloven. Denne kan skrives ut fra lovdata.no.
Samling 8, Finnsnes 13. oktober 2026.
Mål:
Etablere et selvgående lærende nettverk mellom deltakerne samt øke sin kunnskap om kvalitetsarbeid og arbeid med kontinuerlig forbedring.
Innhold:
Oppfølging av tema fra lederprogrammet og kontinuerlig forbedring kvalitetsledelse
Identifisering av forbedringsområder i egen virksomhet
Nettverksarbeid på tvers av organisasjonsenheter og virksomheter
Fagpersoner: Espen Balle og Per Morten Hjemgård, Akademiet.
Forberedelse:
Gjøre klar en kort presentasjon av hvordan du har jobbet med din lederutvikling siden samling 2.
For mer informasjon og påmelding til lederprogrammet, ta kontakt med Elin Byberg på e-post eb@ssmt.no eller på tlf: 97785414
Lederprogrammet koster 25 000,- per deltaker. Maksimalt antall deltakere er 40. Først til mølla! Kursavgiften inkluderer undervisning, materiell, kaffe og lunsj på alle fysiske samlinger.
Last ned PDF-fil her:

